سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد در دنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که القای حکمت می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
شایدفردا
 
زندگی نامه ی دکتر دیانی پدر کتابداری ایران

  در شهریور 1319 در شهر مقدس مشهد متولد شد. دوره ابتدایی را در سال 1332 به پایان برد ‌و از همان تاریخ در کارخانه نخریسی و نساجی خراسان به کار پرداخت. از سال 1339 در کلاسهای شبانه در مشهد شرکت کرد و در مدت سه سال موفق به اخذ دیپلم ریاضی شد. سربازی را با درجه گروهبان یکم و در سپاه دانش در روستای گردآلود مشهد گذراند. در سال 1345 به عنوان آموزگار روستایی در عباس آباد بخش خرقان ساوه به کار پرداخت و در سال 1346 در رشته علوم تربیتی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شد. همزمان با دروس علوم تربیتی ، ‌دروس مشاوره و راهنمایی و سی واحد درسی کتابداری را به عنوان رشته فرعی گذراند. در سال 1351همزمان در آموزن کارشناسی ارشد علوم تربیتی و کتابداری پذیرفته شد ،‌ اما برای ادامه تحصیل کتابداری را انتخاب کرد. در سال 1358 در کتابخانه مرکز مطالعات عالی بین المللی د انشگاه تهران و سپس در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران با عنوان کتابداربخش امانت ، کتابدار مرجع و سرپرست بخش فهرست نویسی ، به کار پرداخت. 
    دکتر دیانی در خرداد سال 1353 با تقاضای خود از دانشگاه تهران به دانشگاه جندی شاپور اهواز منتقل شد و در آن دانشگاه با عنوان مربی مسئولیت کتابخانه دانشکده ادبیات را نیر بر عهده گرفت. در سالهای 1353-1356 درسهای آشنایی با کتابخانه و کتابداری را به دانشجویان رشته ادبیات و زبان فارسی تدریس می کرد. در سال 1356 برای اد امه تحصیل به دانشگاه ایالتی راتگرز در ایالات متحده سفر کرد و پس از دو سال و هفت ماه اقامت در آمریکا ،‌ در تیرماه 1359 با درجه دکتری کتابداری به ایران بازگشت. از آن ببعد به مدت هیجده سال به عنوان مدیر گروه در د انشگاه شهیدچمران و دانشگاه فردوسی مشهد خدمت کرد. در همین سالها سردبیری سه مجله را برعهده داشته (‌سردبیر و موسس مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران ، ‌سردبیر و موسس مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی و سردبیر وموسس مجله کتابداری و اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی "‌ادامه دارد" ) و عضو هیدت تحریریه 3 مجله دانشگاهی از جمله مجله علوم انسانی دانشگاه شیراز،‌مجله علوم تربیتی و رواشناسی دانشگاه شهید چمران و‌ مجله انگلیسی زبان کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز انگلیسی زبان کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز( Iranian Journal of Information Science and Technology ) بوده است . دکتر دیانی این افتخار را داشته است که هر سه مجله ای را که سردبیری آن را بر عهده داشته رسما به سطح مجله علمی پژوهشی ارتقاء‌دهد.
برخی از مسئولیتهای اداری ایشان عبارت است از : عضو کمیته تالیف و ترجمه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران ،‌عضوکمیته تخصصی علوم انسانی و اجتماعی هیئت ممیزه دانشگاه شهید چمران و دانشگاه فردوسی ،‌ ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران ، ‌عضو کمیته انتشارات دانشگاه فردوسی ، معاونت پژوهشی و روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی ،‌ نماینده شورای پژوهشی در شورای دانشگاه فردوسی ، ریاست شاخه اطلاع رسانی شورای پژوهشی استان خراسان ، عضو متخصص در انجمن کتابخانه های خراسان و مشهد ...
    دکتر دیانی به عنوان اولین استاد کتابداری و اطلاع رسانی در ایران این موقعیت را داشته است که بنیان گذار دوره کاردانی ، ‌کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید چمدان ، دوره کارشناسی ارشد و دکتری د ر دانشگاه فردوسی مشهد و بانی دوره دکتری کتابداری در دانشگاه شیراز باشد.
    دکتر محمد حسین دیانی تا کنون 20 کتاب و 75 مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی منتشر کرده است (برای اطلاعات از مشخصات و چکیده کتابهایی که توسط انتشارات کتابخانه رایانه ای منتشر شده است ،‌ به گزینه کتابها و برای اطلاعات مربوط به مقالات " برخی تمام متن " به گزینه مقالات همین سایت مراجعه فرمائید) اکثر این کتابها، کتابهای درسی برای دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتر کتابداری است. مشخصات کتابهایی که ناشران دیگر غیر از انتشارات کتابخانه رایانه ای منتشر کرده است در انتهای این زندگینامه فهرست شده است. اجرای 13 طرح تحقیقاتی مصوب ، ‌راهنمایی 9 پایان نامه کارشناسی ارشد و راهنمایی 3 پایان نامه دکتری کتابداری و ویراستاری 5 کتاب از دیگر فعالیتهای پژوهشی ایشان بوده است .
    دکتر دیانی در اسفند 1381 به تقاضای خود بازنشسته شد،‌ اما فعالیتهای حرفه ای خود را ادامه داد. او کماکان کلیه دروسی را که در دانشگاه فردوسی تدریس می کرده است ،‌ تدریس می کند . هم اکنون نیز به عنوان پژوهشگردر گروه ارزیابی خرد علم و فناوری در ایران در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به تحقیق اشتغال دارد و تا بحال 5 گزارش کشوری در باره فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی ایران ارائه داده است که دو مورد آن نشر یافته و بقیه در دست انتشار است .
    ایشان از سال 1378 با هرینه شخصی انتشارات کتابخانه رایانه ای را در مشهد تاسیس کرد و تا سال 1385 ، ‌تعداد 38 کتاب که اکثر آنها در رشته کتابداری و اطلاع رسانی است منتشر کرده است (‌برای اطلاعات از مشخصات این کتابها به گزینه کتابها در همین سایت مراجعه فرمائید.
دکتر دیانی مدیر مسئول موسسه فرهنگی پژوهشندگان دانشورز است . برای اطلاعات مربوط به این موسسه به آدرس
www.daneshvarz.com مراجعه فرمائید.
    دکتر دیانی متقاضی راه اندازی موسسه آموزش عالی آزاد دانشورز نیز می باشد و پرونده این موسسه در دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم ،‌ تحقیقات و فناوری در مراحل انتهایی خود قرار دارد. 

     سالهای اخذ مدارک تحصیلی

ابتدایی 1333 دبستانهای مشهد
د یپلم ریاضی  2/1343 کلاسهای شبانه مشهد
کارشناسی علو م تربیتی
( فرعی : 1.مشاوره و راهنمایی تحصیلی ؛ 2. کتابداری )  12/1349 دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد کتابداری  12/1353 دانشکد ه علوم تربیتی دانشگاه تهران
دکتری کتابداری   13/5/1359 دانشگاه ایالتی راتگرز در نیوبرونزویک نیوجرسی آمریکا

     سابقه آموزشی در دانشگاه
عضویت هیئت علمی :
مربی 16/3/1353 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جندی شاپور
استادیار 20/8/1360
دانشیار 21/10/1366 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران
استاد 30/1/1373 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران

     سابقه کار در دانشگاه
کتابدار میزامانت 1348 مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران
کارشناس کتب مرجع 1/1/1350 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سرپرست کتابخانه 1/4/1353-1356 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدچمران
سرپرست کتابخانه 1362-1367 کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران
مدیرگروه 1362 – 1374 دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران
مدیرگروه 1375-1379 دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
نماینده دادنشکده 1/7/75 -29/12/84 شورای پژوهشی دانشگاه
معاون پژوهشی 1379- 1381 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی
سابقه آموزشی در آموزش و پرورش
آموزگار 3 /10/1345 روستای عباس آباد خرقان ساوه
سپاهی دانش مامور 7/2/ 1344 آموزگار سپاهی روستای گردآلود شهرستان مشهد

سابقه کار قبل

کارگر و کارمند 1333-1343 کارخانه نخریسی و نساجی خراسان ( مشهد)

بارنشستگی

28/12/81

 گرفته شده از سایت دکتر دیانی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 86/12/22:: 1:0 صبح     |     () نظر
درباره

شایدفردا


سیدسجادحسینی
باشد برای فردا شاید...
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها