سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دید و بازدید، دوستی را استوار می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
شایدفردا
 
مقدمه ی مقاله ی راهکار های استفاده از اینترنت....

راهکارهای استفاده از اینترنت

در حل مشکلات مناطق روستایی دور از مرکز

[1]

مهری شهبازی

چکیده

امروزه اطلاعات به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تثبیت موقعیت هر کشور و حتی هر فرد مطرح است و بر این اساس باید در اختیار عموم قرار گیرد. این در حالی است که پیشرفت تکنولوژی اطلاعات سمت و سویِ اشاعه اطلاعات را در سطح جهان تغییر داده است. مقاله حاضر برآن است تا با جهت‌گیری به سمت این تکنولوژی، چگونگی به‌کارگیری ابزارهای لازم جهت گسترش و اشاعه اطلاعات در روستاها و مناطق محروم را به عنوان طبقه‌ای از یک جامعه، مورد بررسی قرار دهد. ایجاد مراکز IT روستایی و در کنار آن ساماندهی به وضعیت این مرکز از طریق ایجاد مراکز خدمات رسانی به مراکزIT روستایی، از مهم‌ترین اقدامهایی است که در این زمینه می‌توان انجام داد.

کلیدواژه‌ها: مراکز فناوری اطلاعات روستایی، اینترنت در روستا، خدمات اطلاع‌رسانی در روستا

مقـدمـه

در دهه‌های اخیر، ابعاد وسیع توسعه جهانی اینترنت، سمت و سوی قدرت جهانی را بر وجود اطلاعات متمرکز ساخته و منجر به طرح مجموعه مباحثی تحت عنوان شکاف دیجیتالی، در جهان شده است. بر این اساس توجه به ایجاد مراکز IT روستایی و آشنایی روستاییان با فناوری اطلاعات و بخصوص اینترنت به عنوان راه‌حلی جهت بهبود تفاوت طبقاتی شدید در بحث قدرت، در برنامه‌های نهادهای توسعه بین‌المللی مانند UNDP قرار گرفته است. یکی از تبعات مجموعه مباحث مربوط به ایجاد مراکز IT روستایی پس از افزایش تعداد این مراکز، توجه به ایجاد مراکز دیگری جهت خدمت‌رسانی، هماهنگ کردن، متمرکزسازی و سیاستگذاری در جهت رشد این مراکز است. ایجاد این مراکز باعث تمرکز در برنامه‌های آموزشی و خدماتی به مراکز IT روستایی می‌شود. به طور کلی، در مورد نقش این مراکز در توسعه مراکز اینترنت روستایی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تأمین تجهیزات و محتوای مورد نیاز مراکز IT روستایی پس از راه‌اندازی

2. توسعه برنامه‌های مورد توجه در مراکز IT روستایی

3. متمرکزسازی خدمات ارائه شده به مراکز IT روستایی و یکسان سازی نوع این خدمات به همة مراکز

4. جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌ها در جریان دوباره کاریهای انجام شده در تأمین محتوای انجام شده در مراکز مختلف IT روستایی بدون هماهنگی با سایر مراکز

5. پشتیبانی از برنامه‌های خدماتی ارائه شده در مراکز IT روستایی

6. اشتغال‌زایی در روستاها.

مقاله حاضر برآن است که ابعاد مختلف ایجاد یک مرکز خدمات روستایی را برای ارائة خدمات به این مراکز IT روستایی، مورد بررسی قرار دهد.


مروری بر کلمات کلیدی

در بحث حاضر، تعریف دو واژة اصلی زیر الزامی به نظر می‌رسد:

 

1. مرکز IT روستایی یا محلی (IT Center)

 در روستاها این  مراکز به عنوان یک  مرکز محلی جهت دسترسی به اینترنت و رایانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این مراکز، علاوه بر خدمات دسترسی به اینترنت، پست الکترونیک و تلفن، خدماتی مانند دوره‌های آشنایی و آموزش رایانه نیز برگزار می‌شود. در برخی از این مراکز، ارتباط صوتی و تصویری نیز از طریق اینترنت ممکن است. سایر خدمات جنبی مانند کتابخانه، خدمات تکثیر و ویدئو کلوپ نیز در برخی از این مراکز ارائه می‌شود. این  مراکز معمولاً با حمایت دولت راه‌اندازی و پشتیبانی می‌شوند.

2. مرکز خدمات IT روستایی (SC = Service Center)

این  مراکز که در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مراکزی جهت پشتیبانی، حمایت و توسعة مراکز IT روستایی در یک منطقه می‌باشند و گاهی در این مقاله به اسم مرکز خدمات روستایی یا مرکز خدمات از آنها نام برده شده است.

 

بررسی پروژه‌های مشابه در سایر کشورها

با توجه به این‌که زمان زیادی از ایجاد مراکز IT روستایی نمی‌گذرد و ابعاد وسیع امکانات این مراکز کمتر در سطح دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است، لذا منبع اصلی بررسی در این مقاله، شبکه جهانی وب می‌باشد. به علاوه، بررسی حاضر نشان داد که در بعضی از پروژه‌های مربوط به ایجاد مراکز IT روستایی، بحث ایجاد مراکز خدماتی  جهت تأمین محتوای مراکز IT روستایی در انتها و در چارچوب خدمات مراکز IT روستایی مورد نظر است که به طور مختصر مورد توجه قرارگرفته است. پروژه‌هایی که در این مختصر مورد توجه قرار می‌گیرد، به نوعی کامل‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در این زمینه به شمار می‌روند.

این مقاله توسط خانم مهری شهبازی نوشته شده ودر نشریه کتابداری واطلاع رسانی بهار 85 چاپ شده همچنین متن کامل مقاله را شما می تونید از سایت مرکز اسناد ایران بگیرید


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 86/12/22:: 2:0 صبح     |     () نظر
درباره

شایدفردا


سیدسجادحسینی
باشد برای فردا شاید...
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها