سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال در یکی از کتاب هایش چنین نازل کرده است : «بنده ام ! به حقّ خودم سوگند که من دوستدارت هستم . پس به حقّ خودم بر تو، سوگندت می دهم که مرا دوست بدار» . [إرشاد القلوب]
شایدفردا
 
عوامل آسیب رسان وآسیب رسانان واقعی به حرفه ی کتابداری واطلاع رسا

آسیب زنندگان اصلی به حرفه ی کتابداری واطلاع رسانی
باید گفت آسیب زنندگان به کتابدرای ومراجعان کتابخانه ها کسانی هستند که :
1
-مسولیت برنامه های سواد آموزی آموزش مداوم واشاعه ی فرهنگ مطالعه ارئه ی خدمات ویژه به کودکان ، مولولین ، بزرگسالان ،فرهنگ عمومی را به دوش کتابخانه های عمومی میگذارند اما بودجه واکانات کافی را برای این نهاد اجتماعی فراهم نمی سازند .
2-قبل از این که امکانات و خدمات کافی فراهم سازند از نبود باردهی مناسب در کتابخانه ها ی عمومی سخن می گویند
3-اجازه میدهند افراد فاقد صلاحیت در بخشهای مختلف کتابخانه کار کرده ویا در حوزه متابداری ظاهار نظر کنند اما در همان وقت کتابدارمتخصص در جایی دیگر مشغول کار دفتری است .
4-هرکس علاقه به کتاب وکتابخانه دارد لزوماً کتابدار نیست و نمی تواند در کتابخانه کار کند زیرا شخصی که علاقه به پزشکی دارد ولی پزشک
نیست حق طبابت نخواهد داشت ودر صورت اقدام به این کار با مجازات روبرو خواهد شد 
 
5-کتابخانه های عمومی اگر سود آور بودند قبل از اینها همانند بیمارستان ها و........بخش های غیر دولتی اقدام به ساخت وتجهیز آن می نمودند جرا که اگر این شرکت ها اگرمی دانستند که با فروش هوایی که آن را تنفس می کنیم سود به دست می آورند بدون شک دست به فروش هوای تنفسی میکردند.
6- کنار کشیدن کتابداران از مسائل سیاسی نقش اطلاعات در جوامع به گونه ای  فزاینده محوری است ،در واقع اگر بپذیرید اطلاعات با دانش ودانش با قدرت مرتبط است ، پس باید رابطه ی اطلاعات با قدرت را بررسی کنیم.
همان طور که می دانیم کتابداران امروزه به فن آوری های مرتبط با تولید ،اشاعه ، وبازیابی اطلاعات تسلط دارند (به عنوان مدیران دانش ) اما همیشه خود را به عنوان خدمت دهندگان بی طرف قلمداد کرده اند وبا این که نقش آنها در جوامع دموکراتیک تعیین کننده و حیاتی است (به دلیل در دست داشتن فناوری های اطلاعات )با این حال همیشه شغل خود را فاقد ویژگی سیاسی میدانند واین بزرگترین عیب کتابدران است که با در دست داشتن ابزار قدرت همیشه موضع انفعالی داشته اند ودیگران برای آنها تصمیم گیری کرده اند ومی کنند.
نوشته شده از: فصلنامه پیام کتابخانه ، بهار وتابستان 1383، صفحه ی 32 ، قسمتی از مقاله ی مدیریت غیر دولتی کتابخانه ها ی عمومی مسائل وراه حل ها ، نوشته ی حسن اشرفی ریزی.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 87/1/25:: 11:28 عصر     |     () نظر
درباره

شایدفردا


سیدسجادحسینی
باشد برای فردا شاید...
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها